logo UNIFORM
ozdobná linka UNIFORM
vydavatelství inzertních periodik
navštívených stránek: 31791107 | 2019
Katalog firem Uniform - reklamní banner

Fanouškům VR 1000

Fanouškům VR 1000

 

Tomu, že VR 1000 držící závodní vlajku Milwaukee z konce devadesátých let je harley-davidson, se jen těžko věří. Pravda, je to V-twin, ale má dvojité vrchní hřídele a válce svírající svatokrádežný úhel 60 stupňů jsou kapalinou chlazené. I čtyři ventily byly již na strojích v Milwaukee, ale někdy před 70. lety.

Jasné je, že VR není typický Hog. "Stroj je postavený ve Spojených státech", říká boční nápis Harley-Davidson a na důkaz je motocykl v černo oranžovém kabátě. Pravděpodobně ale nesdílí jedinou součástku s žádným jiným modelem z Milwaukee. Stroj používá za tímto účelem postavený motor Harley-Davidson, který je v podstatě jednou osminou automobilového motoru V8. Téměř všechno ostatní je zakoupeno u kvalitních výrobců, jako třeba švédské tlumiče Ohlins nebo italská magneziová odlévaná kola Marchesini. Celek je spoután nikoli americkou ocelí, ale masívním hliníkovým prostorovým rámem. Jedním z původních vývojových techniků byl Erik Buell a o tým se stará Steve Shybee.

V ranných letech na stroji jezdil známý Miguel du Hamel a VR se projevoval jako stroj s velkým potenciálem, když měl 120 koní při 10 800ot/min. Nicméně to nebylo to, v co fanoušci značky Harley doufali, a také to nesplňovalo představu talentovaného jezdce. Mezi ostatními jezdci byl v šampionátu AMA dvouválec s číslem jedna sedlán Chrisem Carrem, Thomasem Wilsonem, Dougem CXhandlerem a bývalým superbikovým mistrem světa Scottem Russellem. Motocykl se neustále vylepšoval, ale ne dostatečně rychle. Přihlížející byli často překvapeni nedostatkem zájmu továrny o celý projekt. Na závodní stroj měl motocykl jeden vážný nedostatek - nevyhrával. V továrně si nějak zapomněli uvědomit, za jakým účelem byl VR1000 postaven.

harley2

Všimněte si na tomto VR tenkých superbikových linií. Větraná suchá spojka bude brzo nahrazena vícelamelovou karbonovou.

Dokonce ani velká trakčnost VR nebyla dostačující. Na mokru byl sice stroj konkurence schopný, ale v porovnání třeba s dvouválci Ducati mu chybělo alespoň 30 koní. Nicméně v letech 1998-9 začal intenzívní program vývoje a výsledky se začaly projevovat. Maximální výkon se zastavil na hodnotě 170 koní a rychlost na oválu v Daytoně vzrostla na 179 mil/h (288 km/h). Zajímavých výsledků dosáhl v roce 1999 jezdec Pascal Picotte, ale nepodařilo se mu získat lepší než 12. místo v americkém superbikovém šampionátu MBNA. Týmový kolega Scott Russell se umístil až dvacátý.

Některé VR byly zakoupeny soukromými týmy, které měli problémy s jejich uznáním pro závody. Aby byl motocykl homologován, musel být legální nejen v USA, ale kdekoli na světě. Zlegalizovat motocykl ve Spojených státech je velmi nákladná záležitost a bylo tedy nutné vyrobit minimální množství 50 silničních roadsterů VR. Ne, nepodařilo se to nakonec v Libérii, ale pravda je téměř stejně absurdní. VR1000 byl nakonec zlegalizován v Polsku. Nicméně tento vysokootáčkový přístroj je jediným "závoďákem" na světě, který má karbonovou vícelamelovou spojku připomínající skládačku.

Takže, jaký je vlastně účel VR1000? Je to testovací platforma pro budoucí roadstery? Nebo je to jejich základ? Lidé kolem týmu se domnívají, že silniční, vodou chlazený roadster je velmi pravděpodobný. Někdo se domnívá, že takový stroj by dokonce mohl překonat dvoválce Ducati a skalní příznivci Harley-Davidsona musejí při takovýchto hororových myšlenkách spínat ruce k nebi.

www.svojtka.cz

Pramen: Nakladatelství Svojtka&Co
Obrazová encyklopedie Harley-Davidson


 
tisk/poslat emailem
Články k oboru
Katalog firem Uniform - reklamní banner
 
 
 
Spolupracujeme:
logo Pressweb logo Pořadatel veletrhů: ABF, a.s. logo Cestovatelé Lucie a Michal logo Divadlo Na Fidlovačce logo Cykloknihy logo peníze
logo Život dětem logo Terinvest logo Divadlo U 22