logo UNIFORM
ozdobná linka UNIFORM
vydavatelství inzertních periodik
navštívených stránek: 30756330 | 2019
Katalog firem Uniform - reklamní banner

První český betonový most slaví 107. výročí

První český betonový most slaví 107. výročíPrvní český betonový most slaví 107. výročíPrvní český betonový most slaví 107. výročíPrvní český betonový most slaví 107. výročí

 

Přesně 107 let uběhlo od slavnostního otevření mostu spojujícího pražské části Karlín a Holešovice přes ostrov Štvanice. Přestože výstavbu Hlávkova mostu komplikovaly spory dvou tehdejších stavebních škol, vznikla jedinečná stavba dokládající urbanistický rozvoj hlavního města. V minulosti most sloužil jako hlavní dopravní tepna do holešovických jatek, dnes je páteřní komunikací pražské dopravy. V příštích letech jej čeká, stejně jako další mosty přes Vltavu, rozsáhlá rekonstrukce.

 

 

V úterý 6. února 1912 byl slavnostně otevřen dvanáctý most přes Vltavu, pojmenovaný po slavném českém architektovi a mecenáši Josefu Hlávkovi. Tehdy byl Hlávkův most necelých 17 metrů široký a přes 200 metrů dlouhý. V šedesátých letech byl však rozšířen na dnešních 28 metrů a mohl se tak stát součástí frekventované severojižní magistrály.

 

 

Jak se stavělo soumostí sedmi mostů, které dnes nazýváme Hlávkovým mostem, se podívejte v animaci.

 

 

 

„Podobně jako další mosty přes Vltavu čeká i Hlávkův most v nejbližších letech rekonstrukce. V tomto případě budou ale práce složitější. Veškeré opravy musíme přizpůsobovat nárokům památkářů, stavba je totiž od roku 1958 kulturní památkou,“ vysvětluje generální ředitel TSK Petr Smolka. Kromě samotného mostu jsou cenné také reliéfy mužských postav, vytesané přímo do betonového zdiva mostních pilířů. Ty jsou dílem Myslbekových žáků Bohumila Kafky, jehož jsou reliéfy na straně po vodě, a Ladislava Kofránka na straně protilehlé. Nad pilíři jsou dále umístěny také medailony dvanácti tehdejších radních.

 

 

Značné komplikace most provázely již v době výstavby. Na počátku 20. století totiž probíhaly spory generací architektů, a tak se nakonec pro každou část mostu použila jiná stavební konstrukce. Jižní část přes plavební kanál byla v letech 1908–1910 postavena jako železný příhradový most. Severní část přes ostrov Štvanice a přes Vltavu vznikla mezi lety 1910 a 1911 jako most železobetonový obloukový. Šlo tehdy o vůbec první český most s užitím betonu bez kamenného obložení.

 

 

V současnosti na Hlávkově mostě probíhá kompletní diagnostika, která poukáže na možnosti jeho rekonstrukce.

Zdroj:http://www.tsk-praha.cz


 
tisk/poslat emailem
Články k oboru
Katalog firem Uniform - reklamní banner
 
 
 
Spolupracujeme:
logo Pressweb logo Pořadatel veletrhů: ABF, a.s. logo Cestovatelé Lucie a Michal logo Divadlo Na Fidlovačce logo Cykloknihy logo peníze
logo Život dětem logo Terinvest logo Divadlo U 22