logo UNIFORM
ozdobná linka UNIFORM
vydavatelství inzertních periodik
navštívených stránek: 32264371 | 2019
Katalog firem Uniform - reklamní banner

Proč ji nechcete? Z kreditek se stává ohrožený druh

Proč ji nechcete? Z kreditek se stává ohrožený druh

 

Sberbank se rozhodla skončit s kreditními kartami. Zájem o ně dál klesá i u konkurence. A když už je klienti používají, tak většinou tak, že na nich banky příliš nevydělají.

 



Zájem o kreditní karty v Česku dál klesá. Nejlepším rokem pro ně byl 2011, kdy jich jejich počet dosáhl 2,29 milionu – to byla tehdy skoro čtvrtina (23 procent) ze všech vydaných karet. Ke konci loňského roku jich bylo 1,83 milionu, což je 15 procent z celkem 11,78 milionu všech karet v Česku.

 



Klesá i používání kreditních karet jako úvěru. Od rekordního června 2015, kdy Češi měli přes kreditky půjčeno 29 miliard korun, propadl zájem na necelých 18 miliard letos v květnu.

 


Není karta jako karta

 



Když se tuzemské banky v devadesátých snažily dohnat západní Evropu s platebními kartami, nabízely prakticky jenom ty debetní. Tedy karty svázané s běžným účtem – zjednodušeně řečeno s nimi můžete utratit pouze tolik, kolik v bance máte uloženo, případně čerpat kontokorent.

 



Kreditní karty, ve skutečnosti vlastně úvěr nezávislý na stavu běžného účtu, tehdy nabízely jenom Česká spořitelna a Komerční banka jako bonus pro nejbohatší klienty. Zlom přišel s boomem spotřebitelských úvěrů. Z nebankovních společností jako Cetelem a Home Credit si pak vzaly příklad i banky a začaly aktivněji nabízet kreditní karty většímu počtu lidí.

 



Banky nejdřív „prodávaly“ kreditku hlavně jako finanční rezervu. Klienti o ně velký zájem neměli – vždyť přece už jednu kartu měli, navíc systém „půjčky přes kartu“ jim přišel komplikovaný.

 



Atraktivnější se kreditky staly až potom, co banky začaly lákat klienty na štědré bonusy. Za platby touhle kartou v obchodech mohli získat i dvě procenta zpátky, někteří dokonce dostávali i příspěvky na penzijní připojištění.

 


Konec bonusů i provizí

 



Zlaté časy skončily po finanční krizi na přelomu desetiletí. Opatrnější byli klienti i banky. Zájemci o půjčky navíc měli na výběr z jednodušších a zdánlivě levnějších nabídek mnoha nebankovních firem na tehdy prakticky neregulovaném trhu.

 



Velká rána přišla na podzim 2015, kdy Evropská unie zavedla stropy pro provize, které banky můžou vybírat od obchodníků za platby kartou. Zatímco do té doby jim banky účtovaly jedno až dvě procenta z hodnoty transakce, v některých případech až tři, po unijní regulaci nesmí provize u kreditek přesáhnout 0,3 procenta.

 



Ztrátu příjmů si banky kompenzovaly zrušením bonusů pro klienty. Dodnes v sobě sice kreditní karty mají víc lákadel než debetní (hlavně různá pojištění, vstupy do letištních salonků a podobně), obecně je to ale jenom zlomek dřívějších výhod.

 



K tomu se přidala čím dál přísnější regulace spotřebitelských úvěrů a rostoucí odpor veřejnosti proti nezodpovědnému „vyrábění dlužníků“.

 



Kreditky si banky vysávají i mezi sebou při konkurenčním boji. Drahé úvěry přes kartu jsou totiž snadným terčem pro takzvanou konsolidaci, tedy sloučení různých úvěrů do jednoho s celkově výhodnějšími podmínkami. Zatímco úroky z kreditek zůstávají už mnoho let na úrovni kolem 20 procent, klasické spotřebitelské úvěry v posledních letech výrazně zlevnily a dají se pořídit za méně než poloviční sazbu.



 

A nejnověji se teď někteří lidé zbavují kreditek i kvůli tomu, aby snadněji dosáhli na hypotéky. Po zpřísnění pravidel ČNB totiž od loňského října můžou banky poskytnout hypoteční úvěr až na výjimky jenom žadatelům, jejichž celkové zadlužení (součet všech úvěrů) nepřekročí devítinásobek jejich čistého ročního příjmu. Současně nesmí měsíční splátka hypotéky a všech dalších dluhů přesáhnout 45 procent čistého měsíčního příjmu žadatele. Do celkového zadlužení se přitom počítá i „úvěrový rámec“ na kreditce – tedy částka, kterou její majitel může čerpat.

 



Banky příliš nevydělávají ani na lidech, kteří kreditku používají. Díky rostoucí ekonomice, tedy vyšším výdělkům a vysoké zaměstnanosti, dokážou klienti splatit závazky ještě do konce bezúročného období (zjednodušeně řečeno do konce následujícího měsíce). Banka jim tedy půjčuje peníze prakticky zadarmo.

 


Velká část majitelů kreditek se s nimi naučila dobře zacházet a maximálně využívat výhod, aniž by je to stálo něco navíc. V některých situacích se bez kreditky ani neobejdou – jako formu zálohy (pro případ škody) ji požadují některé zahraniční autopůjčovny nebo hotely, debetní karta jim nestačí.
Sberbank končí, Air Bank ani nezačala

 


S kreditními kartami se teď rozhodla rozloučit tuzemská Sberbank – přinejmenším dočasně. Platnost těch dosavadních ukončí k 30. září letošního roku, dál se chce zaměřit přednostně na debetní karty. „Kreditní karty nebyly našimi klienty využívány tak, jak jsme si představovali,“ vysvětlil webu Peníze.cz Jan Heinz, ředitel komunikace Sberbank.

 



Debetní karty začne Sberbank vydávat v bezkontaktním provedení, první klienti je obdrží už během srpna. Sberbank byla poslední z retailových bank v Česku, která dosud ještě nevydávala bezkontaktní debetní karty (kreditní zavedla v roce 2017). Nová Trinity Bank, která na začátku letošního roku vznikla přeměnou záložny Moravský peněžní ústav, zatím nemá platební karty vůbec v nabídce.

 



Jenom debetní karty vydává i Air Bank, která s kreditkami nikdy ani nezačala. Důvod? Nechce prý vydělávat na tom, že klient zapomene jednou včas zaplatit. Air Bank nabízí jednodušší alternativy – klasický spotřebitelský úvěr a kontokorent.

 



Zdroj: https://www.penize.cz/kreditni-karty/408725-proc-ji-nechcete-z-kreditek-se-stava-ohrozeny-druh

 

Další články na penize.cz

 

Exekutor: Jsme zbytečně agresivní, pomůže jenom zásadní změna

 

Kdy poslat peníze, aby přišly ještě stejný den? Banky zrychlují platby

 

Žluté autobusy bez stevardů. Změny se nebojte, uklidňuje RegioJet

 

Dobré víno nestačí

 

Očima expertů: Zdanit leteckou dopravu?


 
tisk/poslat emailem
Články k oboru
Katalog firem Uniform - reklamní banner
 
 
 
Spolupracujeme:
logo Pressweb logo Pořadatel veletrhů: ABF, a.s. logo Cestovatelé Lucie a Michal logo Divadlo Na Fidlovačce logo Cykloknihy logo peníze
logo Život dětem logo Terinvest logo Divadlo U 22