logo UNIFORM
ozdobná linka UNIFORM
vydavatelství inzertních periodik
navštívených stránek: 30548978 | 2019
Katalog firem Uniform - reklamní banner

11 tipů, jak napsat životopis, který zaujme

11 tipů, jak napsat životopis, který zaujme

 

Hledáte si místo, rozesíláte životopisy, ale stále žádná odezva? Možná vám pomůže pár těchto doporučení, jak napsat poutavý, přesto správně formulovaný životopis.

 

 

1. Osobní údaje: omezte se jen na to nejnutnější.

 

 

Stačí, když uvedete své jméno a příjmení, titul, e-mailové a telefonické spojení. Poštovní adresa povinná není a stejné je to i u data vašeho narození.

Čeho se vyvarujte: E-mailová adresa typu beruska007@mail .cz působí neprofesionálně a může budoucího potenciálního zaměstnavatele odradit. Lépe bude působit například e-mail v podobě jmeno.prijmeni@mail.cz.

 

 

2. Fotku ano, nebo ne?

 

 

Váš vzhled nijak nesouvisí s tím, jak kvalitně dokážete práci odvést. Pokud váš životopis obsahuje i fotku může to hrát ve váš neprospěch. Personalista stráví nad vaším životopisem většinou jen pár vteřin, jako první mu utkví pohled na vaší fotce a může ji, často i nevědomky a podvědomě, zhodnotit – můžete se mu zdát příliš starý, příliš mladý a nezkušený, příliš hloupý nebo prostě nesympatický… Tyto soudy nemají s vašimi kvalitami samozřejmě nic společného, tak nechte personalistu, aby se spíše soustředil na vaši profesní historii a úspěchy a ne na váš vzhled.

Pokud se přece jen rozhodnete fotku přidat, snažte se, aby byla reprezentativní, vaše selfie ani momentky z víkendové oslavy nikoho nezajímají.

 

 

3. Vzdělání: uvádějte jen nejvyšší dosažené vzdělání

 

 

Informace o vzdělání jsou důležitou součástí každého životopisu. Vždy napište pouze vaše nejvyšší dokončené vzdělání. Pokud se jedná o vysokou školu, nezapomeňte zmínit danou fakultu i obor.

Můžete také napsat i téma své závěrečné práce. Pokud jste během studia vyjeli někam do zahraničí a studovali na tamní univerzitě, určitě nezapomeňte i na tuto informaci. Totéž platí i pro střední školu.

Neuvádějte zbytečné informace: základní školu neuvádějte – pokud jste absolvovali střední školu, tak se logicky předpokládá, že základní školu máte a taková informace by byla nadbytečná.

 

 

4. Předchozí zaměstnání, brigády, praxe, stáže

 

 

U každé pracovní zkušenosti v několika bodech uveďte, co jste přesně měli v popisu práce a jakých úspěchů jste dosáhli. Dané informace seřaďte pod sebe od nejnovější po nejstarší.

Většina zaměstnavatelů dá přednost uchazečům, kteří pracovali už i při studiu, nejlépe v daném oboru. Pokud jste při studiu měli různé brigády a stáže, může to být pro zaměstnavatele atraktivní informace. Nezapomeňte také zmínit vaše zkušenosti z dobrovolnické práce.

Pozor na nerelevantní informace: Nemusíte uvádět všechny pracovní zkušenosti, pokud se hlásíte na pozici zdravotní sestřičky nemusíte zmiňovat, že jste během středoškolských studií o prázdninách pracovali v McDonalds.

Uvádějte kontaktní osoby: Absolvovali jste úspěšně praxi a zaměstnavatel s vámi byl nadprůměrně spokojený? Uveďte na něj kontakt a on vás může novému zaměstnavateli doporučit.

 

 

5. Vaše znalosti – buďte přesní

Zde už se blížíme k závěrečné části životopisu. Uveďte vaše jazykové a počítačové znalosti a také zda jste vlastníkem řidičského oprávnění (a jakého přesně typu).

Pozor na jazyky: U jazykových znalostí neuvádějte slovy dobrý a ni pokročilý a podobně, ale blíže popište vaši úroveň znalosti – např. komunikace na úrovni rodilého mluvčího, slovem i písmem na úrovni B2 podle evropského referenčního rámce…  

 

 

6. Koníčky – vystupte z davu a buďte originální.

 

 

V životopise můžete uvést i své koníčky. Neuvádějte obecné a nicneříkající pojmy jako: sport, cestování, četba, kultura… Odlište se od ostatních zájemců a blíže popište vaše zájmy, popřípadě jaké úspěchy jste v nich dosáhli: 3. místo na MS v atletice (2002), cestování (2002 – Kuba, 2003 – Brazílie, 2005 – Kongo, 2006 – Etiopie, 2010 - Venezuela), 1. místo v soutěži Fotograf roku (2012)…

 

 

7. Rozsah: životopis by neměl být příliš dlouhý

 

 

Váš životopis by neměl být delší než dvě A4, ale ani se stručností to příliš nepřehánějte. Nikomu se nechce číst 5 stran, ale naproti tomu ani pár vět o vás nepodá dostatečné informace. Uveďte tedy vždy jen to relevantní.

 

 

8. Životopis je vaše vizitka: pozor na pravopis!

 

 

Pravopisná chyba, stylistická nepřesnost nebo různé hovorové a vulgární výrazy nejsou v životopise přípustné a potenciálního zaměstnavatele do dozajista odradí.

Rada pro vás: Poté, co si vytvoříte životopis, dejte ho někomu přečíst a zkontrolovat. Můžete si zaplatit profesionálního korektora, který vám text vyčistí od chyb, anebo ho ukažte aspoň svým známým.

 

 

9. Originalita – váš životopis musí zaujmout na první pohled

 

 

Personalista věnuje vašemu životopisu nejprve několik vteřin, za tuto dobu dojde k názoru, jestli váš životopis stojí za bližší prostudování. Můžete věnovat váš čas neobvyklé grafické úpravě vašeho životopisu, pokud jde vidět, že jste si s vytvořením životopisu dali námahu, může vám to získat body navíc. Pokud vám práce s počítačem nejde a vytvoření kvalitního životopisu je pro vás nesplnitelným úkolem, tak si najměte profesionála, který vám vytvoří dokonalé CV. 

Všeho moc škodí: Nepoužívejte příliš mnoho fontů, efektů, barev. Důležité je zachovat vkusnost. 3D písmo, výrazné stínování ani nečitelný font nepůsobí dobrým dojmem.

 

 

10. Nelžete – uvádějte jen pravdivé informace a nic nepřikrášlujte

 

 

Mnoho lidí má tendence si svůj životopis vylepšit a pozměnit některé informace, anebo některé zamlčet. Pokud je tato lež odhalena může to na vás vrhat špatný stín.

 

 

11. Nepoužívejte otřepané fráze – vyvarujte se nulové výpovědní hodnoty

 

 

Když popisujete, co jste měli v náplni práce v předchozím zaměstnání, tak nepoužívejte otřepané fráze typu: „měla jsem zodpovědnost za…“, „mou hlavní povinností bylo….“. Napište konkrétně, co jste skutečně dělali a to hlavní – jakých úspěchů jste přitom dosáhli. Získali firmě nového důležitého klienta, výrazně jste snížili nutné náklady, anebo jste urychlili výrobní proces – zmiňte to! Chcete udělat ještě větší dojem? Dejte najevo, že firmu znáte - pokud má firma marketingové zaměření, tak uvěďte, že Vás marketing zajímá a hledáte firmu, kde se budete moci realizovat.

 

 

Autor: Wepromo s.r.o.

 

Zdroj:https://www.pressweb.cz


 
tisk/poslat emailem
Články k oboru
Katalog firem Uniform - reklamní banner
 
 
 
Spolupracujeme:
logo Pressweb logo Pořadatel veletrhů: ABF, a.s. logo Cestovatelé Lucie a Michal logo Divadlo Na Fidlovačce logo Cykloknihy logo peníze
logo Život dětem logo Nakladatelství Grada logo Terinvest logo Divadlo U 22