logo UNIFORM
ozdobná linka UNIFORM
vydavatelství inzertních periodik
navštívených stránek: 32682322 | 2019
Katalog firem Uniform - reklamní banner

Pojištění vozidel v roce 2009: Na jaké novinky se připravit?

Pojištění vozidel v roce 2009: Na jaké novinky se připravit?

 

V lednu 2009 vstupuje v platnost několik významných změn v pojištění vozidel, které by neměly uniknout pozornosti motoristů. Řada z nich je legislativního charakteru. A jak se v tomto případě říká, "neznalost zákona neomlouvá". Česká asociace pojišťoven (ČAP) proto doporučuje, aby se na ně motoristé připravili v předstihu, a vyhnuli se tak případným nečekaným překvapením.

Novinky se týkají především pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, které je ze zákona povinné. Proto každý, kdo vlastní a/nebo provozuje registrované motorové vozidlo, je musí mít sjednáno. Současně dochází ke změně zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, což se může promítnout i do havarijního pojištění.

Zelená karta - jediný doklad o pojištění

Od 1. ledna 2009 bude jediným platným dokladem o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, tzv. povinném ručení, výhradně Zelená karta. Zelená karta je mezinárodní doklad, který platí téměř ve všech evropských státech.

zelena karta

Povinnost mít u sebe Zelenou kartu měli dříve čeští motoristé pouze při cestách do zahraničí. Na území ČR se povinné ručení prokazovalo samostatným dokladem o pojištění, které vydával pojistitel. Novela zákona č. 168/1999 Sb. doklady sjednotila a od 1. června 2008 se pojištění i na území ČR prokazuje Zelenou kartou, od 1. ledna 2009 pak výlučně Zelenou kartou.

Dosavadní dříve vydané doklady o pojištění pozbývají dnem 31. prosince 2008 platnosti. Pozor je třeba dát na to, aby Zelená karta obsahovala údaje o vozidle, které musí být v souladu se skutečným stavem. Případné změny musí klient nahlásit své pojišťovně a nechat si vystavit novou Zelenou kartu s aktuálními údaji o vozidle.

Varianty Zelené karty

Do konce roku 2008 platilo zásadní pravidlo, že karta byla bez podpisu pojistníka (kdo povinné ručení uzavřel) neplatná. Na základě rozhodnutí Rady kanceláří a Evropské hospodářské komise OSN však dochází s účinností od 1. 1. 2009 ke změnám vzoru Zelené karty a dále k rozšíření její platnosti o Rusko.

Z hlediska kontroly pojištění odpovědnosti je nejpodstatnější skutečnost, že Zelené karty nově již nebudou obsahovat rubriku pro podpis pojistníka.

Lhůta pro používání dosavadního (nezměněného) vzoru Zelené karty vyprší 31. prosince 2010, proto bude v období od 1. ledna 2009 do 31 prosince 2010 možné prokazovat existenci pojištění odpovědnosti hned třemi typy:

  • Současným vzorem Zelené karty - bez vyznačené územní platnosti pro území Ruska, (platným do 31. 12. 2010)
  • modifikovaným vzorem současného vzoru Zelené karty s rozšířenou územní platností o Rusko ("RUS"), (platným do 31. 12. 2010)
  • novým vzorem Zelené karty (platným od 1. 1. 2009).

Zvyšují se limity pojistného plnění

U povinného ručení stanoví zákon minimální limity pojistného plnění, a to jak pro škody na zdraví, tak i na majetku. U majetkové škody se minimální limit plnění zvyšuje z 18 na 35 milionů Kč bez ohledu na počet poškozených. Minimální limit pojistného plnění pro škodu na zdraví nebo usmrcení nadále zůstává 35 milionů Kč. Na zvýšení tohoto limitu mají pojišťovny ze zákona čas až do května 2012, všechny však limity na požadované nebo vyšší úrovni mají již nyní. Každá společnost zpravidla disponuje několika variantami - od základních pojistných limitů (ve výši 35 milionů Kč) až po ty maximální (v stomilionových částkách).

Povinný výjezd policie k nehodám od 100 000 Kč

Od ledna 2009 se také zvyšují limity u majetkových škod pro povinné výjezdy policie k dopravním nehodám ze současných 50 000 Kč nově na 100 000 Kč. "Znamená to, že pokud účastníci nehody výši škody odhadnou na nižší než 100 000 Kč, Polici ČR volat nemusí. V tom případě je však velice důležité, aby vyplnili záznam o dopravní nehodě," říká Marcela Kotyrová z České asociace pojišťoven.

policie

Ten může mít v zásadě libovolnou formu, která bude obsahovat dané náležitosti (místo a čas nehody, identifikaci účastníků, atd.). "Nejlepší je však využít doporučovaný tiskopis 'Záznam o dopravní nehodě'( tzv. jednotné evropské hlášení), který umožňuje vyhotovení identického zápisu ve dvou kopiích, a následně jednu z nich zaslat svým pojišťovnám. Tento materiál poskytne účastníkům dopravní nehody souhrnný přehled všech skutečností, které je ve společném záznamu nutné uvést," dodává Marcela Kotyrová. Protokol by měl každý řidič vozit s sebou ve vozidle, při uzavření pojistky jej dostane od své pojišťovny. Jeho nepropisovací verzi pak lze stáhnout z webových stránek České asociace pojišťoven (http://www.cap.cz) i jednotlivých pojišťoven.

Jakmile ale mají účastníci nehody jakékoliv pochybnosti o výši škody, měli by raději vždy k nehodě volat Polici ČR. Lepší je zaplatit pokutu za způsobenou nehodu, než čelit riziku nesprávného odhadu škody. "Diskutovaný poplatek za neopodstatněný výjezd policejní hlídky nakonec nebyl zaveden. Motoristé se tedy nemusejí obávat postihu v případě, že škoda bude nakonec činit méně než 100 tisíc korun, a oni přesto policii přivolají," doplňuje Marcela Kotyrová z České asociace pojišťoven.

Policii k nehodě je však nezbytné volat vždy, když při nehodě dojde ke zranění nebo k usmrcení osoby. Dále dojde-li ke škodě na majetku třetí osoby (např. k poškození nemovitosti, zaparkovaného vozidla), v případech poškození pozemní komunikace či její části a příslušenství (např. dopravní značky, svodidel). Strážci zákona také musí být přítomni u nehod, při nichž dojde k poškození obecně prospěšného zařízení (např. přejezdového zabezpečovacího zařízení) nebo životního prostředí, a také pokud po nehodě nebudeme sami schopni obnovit plynulost provozu.

Co je nového v nabídkách pojišťoven?

Příznivou zprávou pro motoristy je, že pojišťovny nespí a pro své klienty připravují zajímavé nabídky pojištění, často ve formě balíčkových slev a výhod, zvýhodnění za bezeškodní průběh či za věrnost. Rozhodně je z čeho vybírat. V současné době nabízí povinné ručení na českém trhu celkem 16 pojišťoven, nově mezi ně patří Axa pojišťovna, Hasičská vzájemná a Slavia pojišťovna.

Segmentace sazeb povinného ručení

Většina pojišťoven nabízejících povinné ručení na českém trhu přistoupila k tzv. segmentaci sazeb povinného ručení. "Důvod je jednoduchý. Segmentace umožňuje pojišťovnám nabízet výhodnější sazby méně rizikovým řidičům, a naopak výrazněji zdražit třeba mladým nezkušeným motoristům nebo v Praze, kde je nejvíce dopravních nehod," vysvětluje Marcela Kotyrová z ČAP.

Sazby se zvyšují, bonusy také

Základní sazby povinného ručení v roce 2009 se proti loňsku vzhledem k inflaci i změnám v legislativě většinou zvedly, tento nárůst nicméně pojišťovny vyvažují zvýšením bonusu za bezeškodní průběh až o pět procent.

Pojišťovny motoristy bez povinné zimní výbavy zatím sankcionovat nebudou

C15

c15b

Nová značka "Zimní výbava" s bílou vločkou a obrysem automobilu na modrém pozadí nařizuje motoristům mimo jiné od prvního listopadu na několika úsecích ČR nazout zimní pneumatiky. Za nerespektování nařízení dané novou značkou může řidič podle zákona dostat od policistů až dvoutisícovou pokutu a přijít o jeden bod.

Pokud je v případě dopravní nehody prokázána přímá souvislost mezi vznikem nehody a tím, že řidič nemá na vozidle povinnou zimní výbavu, může pojišťovna toto zohlednit v likvidaci škodní události.

Nemít povinné ručení se prodraží

Důrazné sankce ovšem padnou na motoristy, kteří neplní svou zákonnou povinnost a nemají pro své vozidlo sjednáno povinné ručení. Ti budou od ledna 2009 nově hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Sazba příspěvku se bude podle druhu vozidla pohybovat od 20 do 300 Kč denně. Příspěvek nenahrazuje pojištění, a pokud tedy bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda, zaplatí ji, stejně jako je tomu nyní, osoba za tuto škodu odpovědná. Podle údajů, které má ČKP k dispozici, je u nás registrováno přibližně 850 tisíc vozidel bez povinného ručení. Příspěvek nepojištěných do garančního fondu má být účinným nástrojem ke snížení počtu nepojištěných vozidel na českých silnicích a klade si za cíl následné snížení počtu nepojištěných škod. Dosud nesly rozhodující část nákladů garančního fondu pojišťovny, které byly nuceny tyto náklady promítat do ceny pojištění. Na škody způsobené nepojištěnými motoristy tak nepřímo přispívali poctiví plátci povinného ručení. Od ledna se tento neuspokojivý stav změní a do garančního fondu budou povinně přispívat i majitelé vozidel bez povinného ručení.

Závěrem

 Český pojistný trh už dlouho nepamatuje tolik změn v pojištění vozidel. Dílem za nimi stojí v polovině loňského roku přijatá novela zákona 168/1999 Sb., o pojištěné odpovědnosti z provozu vozidla, dílem jsou výsledkem přirozené evoluce pojistného trhu, kdy pojišťovny reagují na inflaci, nárůsty pojistného plnění, statistiky nehodovosti, ale také ve snaze získat a udržet si své zákazníky přichází s řadou výhodných nabídek.

V novém roce plných změn vám přejeme hodně šťastných kilometrů bez nehod.

Zdroj: Informační materiál České asociace pojišťoven 1/4 17. 12. 2008
Zdroj: www.uamk-cr.cz


 
tisk/poslat emailem
Články k oboru
Katalog firem Uniform - reklamní banner
 
 
 
Spolupracujeme:
logo Pressweb logo Pořadatel veletrhů: ABF, a.s. logo Cestovatelé Lucie a Michal logo Divadlo Na Fidlovačce logo Cykloknihy logo peníze
logo Život dětem logo Terinvest logo Divadlo U 22