logo UNIFORM
ozdobná linka UNIFORM
vydavatelství inzertních periodik
navštívených stránek: 38654815 | 2020
Katalog firem Uniform - reklamní banner

Váš hovor s finančním poradcem bude nahráván. Kdo všechno ho uslyší?

Váš hovor s finančním poradcem bude nahráván. Kdo všechno ho uslyší?

 

K citlivým informacím zdaleka nebude mít přístup jenom ČNB. Kromě soukromí je tu i další hrozba: Novela může zničit i malé a střední poradenské firmy, sebere jim 60 až 72 % zisku.

 



Všichni finanční poradci, kteří se zabývají investicemi, budou muset nahrávat veškeré telefonní hovory s klienty. Nařizuje jim to novela zákona o podnikání na kapitálovém trhu, kterou v minulém týdnu schválili poslanci.

 



Sporný bod, který „v zájmu ochrany klientů“ značně nabourává jejich soukromí, schválili navzdory doporučení rozpočtového výboru sněmovny. Ten se totiž předtím proti tomu postavil. Novelu teď projedná Senát.

 



Ochrana spotřebitele je významnou součástí regulace na finančním trhu. Vychází z předpokladu, že běžný spotřebitel nemá dostatek znalostí a schopností posoudit veškerá rizika, která na něj číhají. A nekončící řada případů poškození spotřebitele dává politikům a legislativcům v mnohém za pravdu.

 



Cílem nahrávání a uchovávání hovorů mezi investičními zprostředkovateli či poradci na jedné straně a jejich klienty na straně druhé má být snazší kontrola ze strany České národní banky, která na finanční trh dohlíží. Chce tím získat důkazní materiál pro případ, že by finanční zprostředkovatel v telefonním hovoru nepostupoval podle pravidel a lákal klienta k investicím nepovoleným způsobem.

 


Hrozí úniky a zneužití

Jenže Česká národní banka a její úředníci při kontrolách nejsou jediní, kdo by měli nahrávky hovorů poslouchat. Každá finančně poradenská společnost je totiž povinna kontrolovat své vázané zástupce – a v rámci této vnitřní kontroly budou i další její pracovníci poslouchat své kolegy a jejich klienty.

 


Finanční poradce a klient spolu velmi často navazují dlouhodobý a mnohdy i důvěrný vztah. Aby mohl poradce pracovat s klientem skutečně efektivně a doporučit mu to nejlepší, musí znát řadu citlivých informací. Zdaleka ne o všech se baví po telefonu. Ale ne vždy se tomu dá vyhnout, a ne vždy je možné se sejít osobně. A pokud budou hovory skutečně nahrávány a uchovávány, zaznamenají se i s citlivými informacemi, k nimž bude mít přístup hned několik dalších lidí. A zřejmě ne jenom oni.

„Nahrávat veškerou komunikaci včetně osobních informací je fatální zásah do soukromí poradců, ale hlavně klientů. Tyto hovory, včetně citlivých osobních informací, se navíc budou muset roky uchovávat na „nějakých“ úložištích, může je poslouchat třetí osoba a může – bohužel ze zkušeností víme, že bude – docházet k únikům a zneužití. Pokud nakonec projde tato verze zákona, bude to bezprecedentní průlom do ochrany osobních informací,“ varuje Marek Černoch, výkonný ředitel ČASF – asociace sdružující finančně poradenské společnosti.

 


O menšího poradce můžete přijít

 



Na klienty může poslanci schválená novela dopadnout i dalším negativním způsobem. V jejím důsledku by o svého finančního poradce mohli přijít.

 



Analýza RIA, která hodnotí dopady nové legislativy na podnikatelské prostředí, spočítala, kolik by povinnost nahrávání, uchovávání a vyhodnocování hovorů stála: Velké finančně poradenské společnosti za ní utratí přes 42 % ročního zisku, středně velké společnosti přes 72 % zisku a malé společnosti téměř 60 % zisku. To rozhodně není zanedbatelná část.

 



Náklady na nahrávání hovorů by znamenaly obrovský zásah do podnikatelského prostředí, který řada společností nemusí ustát. Lidé, kteří mají svého finančního poradce a jsou s ním spokojeni, by tak o něj mohli přijít.

 




Větší šanci na přežití mají velké finančně poradenské společnosti. Náklady na nahrávání hovorů by sice pocítily značně, ale současně by získaly možnost obsadit část trhu po krachujících menších konkurentech.

 

 

 

 


ČNB: Nahrávat se musí už teď

 



Novela teď míří k senátorům, kteří jí buď potvrdí, nebo vrátí poslancům. Ovšem Parlament není jediné bitevní pole, kde se o nahrávání či nenahrávání hovorů bojuje.

 



Už současné znění zákona totiž Česká národní banka vykládá tak, že každý investiční poradce, investiční zprostředkovatel či jeho vázaný zástupce (tedy téměř každý finanční poradce) musí veškeré své hovory zaznamenávat a uchovávat.

 



Za jejich neuchovávání uložila pokutu jeden a půl milionu korun finančně poradenské společnosti Fincentrum, jedné z největších na trhu. Ta se proti rozhodnutí ČNB brání a podala správní žalobu. O případu teď rozhodne soud.

 



Za stejný „přečin“ – nenahrávání hovorů s klienty – dala ČNB pokutu i jedné z největších českých bank, ČSOB. Ta se nebránila, pokutu zaplatila a také ostatní banky začaly nahrávat i mobilní telefony svých bankéřů.

 



Shodou okolností jiná banka, respektive pobočka zahraniční banky, pro změnu nedávno dostala pokutu od Úřadu pro ochranu osobních údajů za to, že nahrané hovory uchovávala a nerozlišovala, jak dlouho má jednotlivé záznamy uchovávat podle tématu hovoru.

 


Petr Zámečník
Autor je šéfem obsahu EMA data a šéfredaktorem Poradci-sobě.cz.

 



Zdroj: https://www.penize.cz/financni-poradenstvi/411227-vas-hovor-s-financnim-poradcem-bude-nahravan-kdo-vsechno-ho-uslysi

 

Další články na penize.cz

 

Banka láká na spořicí účet s úrokem 5 %. Vyzkoušeli jsme ho

 

Očima expertů: Chcete nižší daně?

 

Za pracovní cestu dostanete víc. Stoupne stravné i náhrada za auto

 

Češi mají čtvrtý nejdražší plyn v EU, drahá už je i elektřina

 

Půjčí vám 50 tisíc, chtějí zpátky 130. Žebříček ukazuje, na koho si dát pozor


 
tisk/poslat emailem
Články k oboru
Katalog firem Uniform - reklamní banner
 
 
 
Spolupracujeme:
logo Pressweb logo Pořadatel veletrhů: ABF, a.s. logo Cestovatelé Lucie a Michal logo Divadlo Na Fidlovačce logo Cykloknihy logo peníze
logo Život dětem logo Terinvest logo Divadlo U 22 logo GrilyKrby